تمام آنچه باید از نور دانلایت بدانید

تمام آنچه باید از نور دانلایت بدانید

این روزها اهمیت نورپردازی مناسب آن‌قدر افزایش یافته که می‌توان آن را در محیط‌های گوناگون مانند محیط کار، ادارات، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و حتی منازل مشاهده کرد. زمانی که صحبت از نورپردازی می‌شود، افراد اصطلاحات متفاوتی را می‌شنوند که یکی از آن‌ها نور دانلایت (Downlight) یا چراغ دانلایت است. اما این نور و چراغ چیست و چرا تا این حد در خصوص آن صحبت می‌شود؟ برای آشنایی با نور دانلایت و نکات مربوط به آن پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

نور دانلایت چیست؟

نور دانلایت نوعی از انواع نورپردازی که با استفاده از چراغ‌هایی که با همین نام شناخته می‌شوند، اجرا می‌شود. چراغ‌های دانلایت به طور کامل داخل سقف نصب می‌شوند و نور را به سمت پایین می‌تابانند. از چراغ‌های دانلایت با نام‌های دیگری مانند چراغ سقفی توکار، چراغ هالوژن و چراغ نقطه‌ای نیز یاد می‌شود. این چراغ‌ها از نظر اشکال و ابعاد بسیار متنوع هستند و می‌توان با توجه به محیط مورد استفاده، نوع مناسب را از میان انواع آن انتخاب کرد. نور دانلایت به دلیل اجرا و نورپردازی مناسب طرفداران بسیاری دارد و می‌توان آن را در محیط‌ها و مکان‌های متفاوت مانند خانه‌ها، ادارات، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بسیاری محیط‌های مشابه دیگر مشاهده کرد.

بخش‌های متفاوت مورد استفاده برای ایجاد نور دانلایت

برای اجرای نور دانلایت باید از اجزای متفاوتی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- بدنه اصلی

بدنه اصلی که به آن محفظه چراغ نیز گفته می‌شود، قطعه‌ای است که باید آن را در سقف یا سطح مد نظر نصب کرد. نصب صحیح این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بسیاری از قطعات دیگر درون این محفظه قرار می‌گیرند.

2- دهانه

دهانه که به آن قالب هم گفته می‌شود، بخش دیگری از اجزای مورد استفاده در زمان اجرای نور دانلایت است. این دهانه درون بدنه اصلی قرار می‌گیرد تا بتواند به نور جهت دهد و آن را به سمت بخش موردنظر به شکل مد نظر بتاباند.

3- قاب

قاب را باید بیرونی‌ترین بخش چراغ‌های دانلایت دانست که اجزای درونی چراغ درون آن قرار می‌گیرند. قاب در زیبایی ظاهری چراغ دانلایت نقش مؤثری دارد.

4- سیم‌کشی و تأمین انرژی

سیم‌کشی برای رساندن برق مورد نیاز برای روشن شدن چراغ‌ها یکی دیگر از اجزایی است که برای اجرای نورپردازی دانلایت به آن نیاز دارید. این سیم‌کشی تنها به وجود سیم برق اشاره ندارد و در حقیقت منظور تمام بخش‌های لازم برای رسیدن انرژی لازم و مورد نیاز چراغ به آن است. به عنوان مثال برخی از چراغ‌های دانلایت به ترانسفورماتور نیاز دارند که این مورد را نیز باید در بخش سیم‌کشی و تأمین انرژی قرار داد.

5- گیره

گیره‌ها در کنار محفظه قرار می‌گیرند تا اتصال مناسبی بین چراغ و سقف به وجود آید. یکی دیگر از دلایل استفاده از گیره این است که از افتادن ناخواسته چراغ جلوگیری شود.

چگونه نور دانلایت مناسبی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد نور دانلایت مناسب باید به چند نکته متفاوت توجه داشت. عدم توجه به هر کدام از این نکته‌ها از زیبایی کار می‌کاهد و باعث خواهد شد که نورپردازی به شکلی مناسب انجام نشود. این نکات عبارتند از:

1- اندازه چراغ

اندازه چراغ را باید با توجه به اندازه فضا و همچنین محل نصب آن انتخاب کرد. انتخاب چراغ‌های کوچک برای فضاهای بزرگ یا انتخاب چراغ‌های بزرگ برای فضاهای کوچک را نمی‌توان انتخاب‌های مناسبی دانست.

2- نوع لامپ

نوع لامپ مورد دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. انتخاب نوع مناسب لامپ در دوام و عمر و همچنین میزان مصرف برق تأثیر دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد در زمان اجرای نور دانلایت از لامپ‌های LED استفاده می‌کنند.

3- زاویه نور

زاویه نور را باید با توجه به میزانی که قصد دارید نور متمرکز شود، انتخاب کنید. برخی مواقع لازم است که یک شی یا بخش خاص از محیط نورپردازی برجسته‌تر شود و عدم توجه به این نکته باعث خواهد شد که این کار به خوبی انجام نشود.

4- رنگ نور

انتخاب رنگ نور با توجه به مواردی مانند سلیقه، برند، دمای رنگ و بسیاری موارد دیگر انجام می‌شود. با توجه به گستردگی و تنوع رنگ‌های چراغ‌های دانلایت، تنها لازم است که رنگ موردنظر را با دقت انتخاب کنید.

5- نوع قاب

نوع قاب چراغ‌های دانلایت را باید به گونه‌ای انتخاب کرد که با محیط و دکوراسیون موجود در آن همخوانی داشته باشد تا بر زیبایی ظاهری محیط بیفزاید.

6- فاصله چراغ‌ها

رعایت فاصله مناسب میان چراغ‌ها از دیگر مواردی است که در زیبایی فضای داخلی اهمیت دارد. هر چه این فاصله‌گذاری به شکلی اصولی‌تر انجام شود، فضایی دلنشین‌تر و زیباتر به وجود خواهد آمد. طراحی نورپردازی و انتخاب محل مناسب برای قرارگیری چرا‌غ‌ها را باید امری تخصصی دانست که بهتر است برای انجام آن از کمک متخصصین استفاده کنید. اما بد نیست بدانید که بهتر است که چراغ‌های دانلایت حداقل 60 سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشند و به یکدیگر خیلی نزدیک نباشد و فاصله میان آن‌ها نیز خیلی زیاد نباشد.

کاربردهای نورپردازی دانلایت

درست است که از نور دانلایت می‌توان در محیط‌های بسیار متنوعی استفاده کرد. اما این نور در برخی بخش‌ها عملکرد بهتری دارد که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

1- روشنایی عمومی

از نور دانلایت می‌توان به عنوان روشنایی عمومی محیط‌های متفاوت مانند خانه‌ها، ادارات و مغازه‌ها استفاده کرد.

2- نورپردازی کاری

از نور دانلایت می‌توان برای روشن کردن محیط‌های کار مانند آشپزخانه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، میزهای کاری، غرفه‌های فروش و بسیاری موارد مشابه دیگر به خوبی استفاده کرد.

3- برجسته کردن المان‌های خاص

از نور دانلایت می‌توان برای برجسته‌تر کردن المان‌های خاصی مانند اشیا و آثار هنری، مبلمان، محصولات و ویژگی‌های معماری استفاده کرد.

4- نورپردازی محیط بیرونی

نور دانلایت را می‌توان در محیط بیرونی نیز به کار برد. روشن کردن محیط‌هایی مانند ایوان‌ها، آلاچیق‌ها، پاسیو‌ها و بسیاری فضاهای مشابه با استفاده از نور دانلایت امکان‌پذیر است.

مزایای استفاده از نور دانلایت

قطعاً مزایای هر موردی را باید یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت و رایج بودن استفاده از آن دانست که چراغ و نور دانلایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. از مهم‌ترین مزایایی که استفاده از نور دانلایت به همراه دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- نورپردازی متمرکز

نور دانلایت را می‌توان به گونه‌ای اجرا کرد که روی بخشی از محیط به صورت متمرکز بتابد. کاربران می‌توانند از این ویژگی برای برجسته‌تر کردن بخشی از محیط استفاده کنند. به عنوان مثال این موضوع در مغازه‌ها و فروشگاه‌های متفاوت بسیار کاربردی است. همچنین از این ویژگی برای برجسته‌تر کردن ویژگی‌های معماری نیز استفاده می‌شود.

2- شیک و زیبا

طراحی زیبا و شیک نور دانلایت را باید یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب آن دانست. استفاده از این نور می‌تواند بر شیک بودن محیط بیفزاید و فضا را به میزان بسیار زیادی مدرن‌تر کند.

3- صرفه‌جویی در مصرف انرژی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث شده استفاده از نور دانلایت محبوب باشد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی این نوع نورپردازی است. برای ایجاد نور دانلایت معمولاً از لامپ‌های LED یا CFL استفاده می‌شود. این لامپ‌ها را با میزان کم مصرف انرژی می‌شناسند و همین ویژگی سبب خواهد شد که عددهای بسیار زیادی برای مصرف برق نورپردازی پرداخت نشود.

4- تنوع بالا

در زمان اجرای نورپردازی دانلایت افراد به طیف وسیع و گسترده‌ای از رنگ‌ها، طرح‌ها، زوایای تابش نور و بسیاری موارد دیگر دسترسی دارند. همین امر سبب شده تا بتوان نور دانلایت مناسب و دلخواه را با استفاده از این تنوع پیدا و اجرا کرد.

5- طول عمر بالا

طول عمر چراغ‌های دانلایت معمولاً بسیار بالاست و می‌توانند به راحتی برای مدت طولانی به درستی کار کنند. همین امر هزینه تعمیر و نگهداری این نوع نورپردازی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

6- مقاومت در برابر ضربه

به دلیل وجود محافظ روی چراغ، این لامپ‌ها در برابر ضربه و موارد مشابه مقاومت بالایی دارند و به سادگی آسیب نمی‌بینند.

معایب نور دانلایت

در کنار مزایای بسیار جذاب نور دانلایت، این نوع نورپردازی بدون عیب و ایراد نیست. از مهم‌ترین معایب استفاده از این نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- نصب دشوار

برخی مواقع برای نصب نور دانلایت نیاز به سوراخ کردن سقف برای جا گذاری چراغ‌هاست. این امر معمولاً بسیار دشوار است و هزینه آن نیز اندک نخواهد بود.

2- ایجاد سایه

نورهای دانلایت می‌توانند در بخش‌هایی از محیط ایجاد سایه کنند که این امر به مذاق افراد بسیاری خوش نمی‌آید. البته طراحی مناسب و وجود فاصله‌های اصولی بین چراغ‌ها می‌تواند این مشکل را تا حد بسیار زیادی رفع کند. اما برای این که با نور دانلایت به خوبی آشنا شوید، لازم بود در این مطلب به این نکته نیز اشاره شود.

جمع‌بندی

نور دانلایت را باید یکی از انواع نور جذاب و پرکاربرد در نورپردازی دانست که می‌توان از آن برای روشن کردن فضاهای متفاوتی مانند فضاهای عمومی، خانه‌ها، مغازه‌ها، ادارات و بسیاری مکان‌های دیگر استفاده کرد. مصرف کم برق، نورپردازی زیبا، تنوع طرح و رنگ و دوام و عمر بالا را باید از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع نورپردازی دانست. اجرای سخت و ایجاد سایه در صورت عدم توجه به برخی نکات از مهم‌ترین معایب استفاده از نور دانلایت هستند. با توجه به این که نورپردازی کاری تخصصی است، پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام هر چه بهتر این کار حتماً از کمک متخصصین استفاده کنید تا بتوانید از هزینه پرداختی بهترین پاسخ را دریافت کنید.

Up

الورا در هفتمین نمایشگاه ترمه مدیا

با افتخار میزبان شما عزیزان در ترمه مدیا هستیم و آخرین نوآوری‌ها و محصولات خود را به نمایش خواهیم گذاشت.

تاریخ: سوم الی ششم مهر ۱۴۰۳

مکان: سالن نمایشگاهی برج میلاد تهران