راهنمای نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی

راهنمای نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی

نورپردازی تابلوهای نقاشی و آثار هنری دیگر نقش بسیار مهمی در افزایش زیبایی و بهتر دیده شدن جزئیات این آثار دارد. روش‌های متفاوتی برای نورپردازی وجود دارد که یکی از بهترین روش‌های نورپردازی تابلوهای نقاشی، استفاده از نور مگنتی است. نور مگنتی با مزایای بسیاری که دارد، می‌تواند به شکلی مناسب نور لازم برای بهتر دیده شدن این آثار هنری را فراهم کند. در این مطلب در خصوص نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی و مزایای آن نکاتی را بیان خواهیم کرد.

نور مگنتی چیست؟

نور مگنتی یکی از روش‌های نورپردازی است. این روش به دلیل انعطاف‌پذیری بالا مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته است. در این روش باید پایه نور را در مکان‌های مناسب نصب کرد تا بتوان با قرار دادن چراغ روی این پایه فلزی به راحتی نور را به محل مد نظر تاباند. امکان جابه‌جایی چراغ‌ها، تنوع بالای مدل و رنگ چراغ‌ها و ایجاد فضایی مدرن و شیک را باید از مهم‌ترین مزایای استفاده از نورپردازی مگنتی در محیط‌های مختلف دانست.

مزایای نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی

نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی مزایای بسیاری به همراه دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این مزایا اشاره خواهیم کرد.

1- کاهش خیرگی و بازتاب نور

اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از نور مگنتی برای تابلوهای نقاشی، کاهش خیرگی و بازتاب نور است. طراحی این چراغ‌ها به گونه‌ای است که میزان بازتاب نور از آثار را به حداقل می‌رسانند و باعث می‌شوند تا تصویر روی تابلو به وضوح دیده شود و از زیبایی آن کاسته نشود. همین امر سبب شده تا از نورپردازی مگنتی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای آثار هنری یاد شود.

2- نصب و جداسازی آسان

شاید نصب پایه‌های فلزی نور مگنتی اندکی سخت باشد اما پس از آن به راحتی می‌توان جای چراغ‌ها را عوض کرد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که لازم باشد نور برخی از قسمت‌های گالری را حذف کنید. تصور کنید که یک تابلوی نقاشی فروخته شده است، با برداشتن چراغ بالای آن و حذف نورپردازی به راحتی می‌توانید به مخاطبان این پیام را برسانید که این تابلو دیگر برای فروش نیست.

3- ظاهر مدرن، شیک و مینیمال

زیبایی ظاهری محیط‌هایی که در آن آثار هنری به نمایش گذاشته می‌شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نورپردازی مگنتی ظاهری مدرن، شیک و مینیمال دارد و می‌تواند به میزان بسیار زیادی به زیبایی محیط نمایش آثار هنری بیفزاید. همچنین این چراغ‌های ظریف و زیبا با محیط هنری سازگاری بالایی دارند.

4- تنوع نورپردازی

در حال حاضر چراغ‌های مگنتی تنوع بالایی دارند. این چراغ‌ها را می‌توان در طرح‌ها، رنگ‌ها، دماهای نور متفاوت و اندازه متفاوت چراغ در بازار پیدا کرد. همین تنوع باعث خواهد شد که فرد بتواند بهترین گزینه را مناسب با سلیقه، دکوراسیون و حتی سبک و سیاق آثار هنری پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کند.

5- مصرف بهینه انرژی

با توجه به این که از لامپ‌های LED به عنوان چراغ نورهای مگنتی استفاده می‌شود، مصرف انرژی این نوع نورپردازی پایین است و همین امر سبب خواهد شد که میزان مصرف انرژی و هزینه پرداختی جهت آن کاهش چشمگیری پیدا کند.

نکاتی برای نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی

در راهنمای نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی باید به برخی نکات توجه داشت تا این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود. در ادامه در خصوص مهم‌ترین نکاتی که در این خصوص باید به آن‌ها توجه داشته باشید، مواردی را بیان خواهیم کرد.

1- انتخاب چراغ مناسب

چراغ‌های نور مگنتی تنوع بالایی دارند. لامپ‌های LED با CRI بالا را باید در میان بهترین گزینه‌ها برای نورپردازی تابلوهای نقاشی قرار داد. استفاده از این لامپ‌ها باعث خواهد شد که رنگ‌ها به طور طبیعی و دقیق نمایش داده شوند تا مخاطب بتواند اثر را به صورت واقعی و با وضوح مناسب ببیند.

2- توجه به دمای نور

توجه به دمای نور مورد دیگری است که توجه به آن باعث بهتر دیده شدن تابلوهای نقاشی می‌شود. دمای نور مناسب برای تابلوهای نقاشی بین 2700 تا 3000 کلوین است. این طیف نوری باعث می‌شود تا گرما و عمق مناسب به تصویر اضافه شود و بیننده از دیدن تابلو لذت بیشتری ببرد.

3- دقت در انتخاب نوع و زاویه تابش نور

زاویه مناسب برای نورپردازی مناسب برای تابلوهای نقاشی بین 30 تا 45 درجه است. نور باید به صورت مورب به تابلو تابانده شود تا بتواند به جزئیات اثر عمق ببخشد. همچنین نوع تابش نور مورد دیگری است که باید به آن توجه شود. نورپردازی تابلوهای نقاشی می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نورپردازی یکنواخت

در این روش نورپردازی، نور به صورت کامل و یکسان به تمام تابلو تابانده می‌شود.

نورپردازی نقطه‌ای

از این روش نورپردازی باید زمانی استفاده شود که قصد دارید توجه مخاطب را به قسمت‌های خاصی از تابلو جلب کنید.

نورپردازی ترکیبی

در این روش باید دو روش نورپردازی یکنواخت و نقطه‌ای را ترکیب کنید تا تصویر بعد و عمق مناسبی پیدا کند.

نورپردازی رنگی

در صورتی که قصد دارید فضایی خاص، حال و هوایی مخصوص و مواردی مشابه را به مخاطب القا کنید، می‌توانید از نورهای رنگی مناسب با آن حال و هوا استفاده کنید.

4- فاصله نور از تابلو

نکته دیگری که توجه به آن باعث خواهد شد نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی به بهترین شکل انجام شود، توجه به فاصله چراغ از تابلو است. به طور کلی هر چه ابعاد اثر هنری بزرگ‌تر باشد، باید چراغ فاصله بیشتری با تابلو داشته باشد تا بتواند نور مورد نیاز برای مشاهده مناسب تابلو را تأمین کند.

5- استفاده از دیفیوزر

استفاده از دیفیوزر در سیستم نورپردازی مگنتی باعث خواهد شد تا نور به نرم‌ترین و یکنواخت‌ترین شکل ممکن روی تابلو پخش شود و دیگر شاهد به وجود آمدن سایه‌های خشن که از زیبایی کار می‌کاهند نباشیم.

6- توجه به نکات ایمنی

توجه داشته باشید که نباید چراغ‌های مگنتی را در نزدیکی مواد قابل اشتعال قرار دهید، این کار باعث بروز مشکلات بسیاری مانند آتش سوزی خواهد شد. همچنین در زمان جابه‌جایی چراغ‌ها باید برق را قطع کنید. استفاده از چراغ‌هایی با ولتاژ و وات مناسب و عدم استفاده از چراغ‌های آسیب دیده دو مورد دیگری است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

نورپردازی تابلوهای نقاشی با نور مگنتی مزایای فراوانی دارد. این نوع نورپردازی در صورتی که به نکات مربوط به آن توجه شود و اجرای مناسبی داشته باشد، باعث خواهد شد که تابلوهای نقاشی به شکلی جذاب‌تر و زیباتر در معرض دید عموم قرار گیرند. توجه به نکاتی مانند نوع نورپردازی، فاصله نور از تابلو، زاویه تابش نور، دمای نور و انتخاب چراغ مناسب باعث خواهد شد که این کار به شکلی مناسب انجام گیرد. در زمان استفاده از نور مگنتی حتماً به موارد ایمنی توجه داشته باشید تا با مشکلات متفاوت مواجه نشوید.

Up

الورا در هفتمین نمایشگاه ترمه مدیا

با افتخار میزبان شما عزیزان در ترمه مدیا هستیم و آخرین نوآوری‌ها و محصولات خود را به نمایش خواهیم گذاشت.

تاریخ: سوم الی ششم مهر ۱۴۰۳

مکان: سالن نمایشگاهی برج میلاد تهران