نور ریلی یا نور مگنتی، مسئله این است

نور ریلی یا نور مگنتی، مسئله این است

این روزها نورپردازی تنوع بالایی دارد و از انواع لامپ‌های متفاوت برای انجام این کار استفاده می‌شود. درست است که این تنوع باعث افزایش زیبایی و بهره‌وری نورپردازی شده اما برخی افراد برای انتخاب نوع نورپردازی با سردرگمی مواجه شده‌اند. نور ریلی و نور مگنتی دو نوع محبوب، کارآمد و جذاب از انواع نورپردازی هستند که هر کدام مزایای و معایب مخصوص به خود را دارند. میان این دو نوع نورپردازی کدام را باید انتخاب کرد؟ این کار باید با توجه به نیاز و ویژگی‌های هر کدام انجام شود. در ادامه در خصوص دو روش نور ریلی و نور مگنتی و ویژگی‌های هر کدام نکاتی را بیان خواهیم کرد. در انتها خودتان باید تصمیم بگیرید که نور ریلی یا مگنتی را باید انتخاب کنید.

نور ریلی چیست؟

نور ریلی یکی از انواع سیستم‌های نورپردازی و روشنایی است که در آن از ریل‌های فلزی برای نصب چراغ‌ها استفاده می‌شود. این ریل‌ها را می‌توان روی سقف یا دیوار نصب کرد تا بتوان به راحتی چراغ را روی آن‌ها جابه‌جا کرد و به نقطه دلخواه برد. ویژگی‌هایی نظیر انعطاف‌پذیری، طیف گسترده مدل، طرح و رنگ، امکان نورپردازی متمرکز، ظاهر بصری زیبا و کاربرد متنوع از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع نورپردازی است که باعث شده استفاده از آن‌ها رایج باشد.

نور مگنتی چیست؟

نور مگنتی یکی دیگر از انواع روش‌های پرطرفدار نورپردازی است. در این روش به جای این که چراغ‌های به صورت دائمی در یک مکان قرار گیرند؛ با استفاده از آهنربا و پایه‌های مخصوص روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در زمان لازم جابه‌جا کرد و حتی برداشت. استفاده از این نورپردازی به دلیل ویژگی‌هایی مانند نصب آسان، انعطاف‌پذیری بالا، ظاهر بصری ظریف، جذاب و مدرن، ایمنی بالا، هزینه کم و تنوع زیاد طرح و رنگ با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است. این نوع نورپردازی را باید در میان محبوب‌ترین انواع نورپردازی قرار داد که کاربردهای فراوانی دارد و می‌توان از آن در محیط‌های متنوع استفاده کرد.

نور ریلی یا نور مگنتی، کدام بهتر است؟

حال که به صورت مختصر با نور ریلی و نور مگنتی آشنا شدید، زمان آن رسیده که با تفاوت‌های این دو روش محبوب نورپردازی آشنا شوید تا تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب نور ریلی یا نور مگنتی برای شما آسان‌تر شود. از مهم‌ترین تفاوت‌ها و البته ویژگی‌های این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- نحوه نصب

شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان نور ریلی با نور مگنتی وجود دارد، نحوه نصب این دو مدل نورپردازی است. برای نصب نور ریلی باید ریل‌های فلزی را روی دیوار یا سقف نصب کرد و سپس چراغ‌ها را روی این ریل‌ها قرار داد. در طرف دیگر چراغ‌های مگنتی به طور مغناطیسی به پایه‌های مخصوصی که روی دیوار یا سقف نصب شده‌اند متصل می‌شوند و به راحتی می‌توان جای آن‌ها را در تمام محیط به شرط وجود پایه تغییر داد.

2- انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری این دو روش نورپردازی بالاست. اما در این میان یک سؤال مهم مطرح می‌شود و آن این است که انعطاف کدام بیشتر است؟ نور ریلی یا نور مگنتی؟ در این بخش باید اشاره کنیم که نور ریلی را می‌توان در امتداد ریل به هر نقطه‌ای جابه‌جا کرد و در طول ریل مشکلی از نظر قرار دادن چراغ وجود ندارد. اما نور ریلی را نمی‌توان چرخاند یا زاویه آن را به طور کلی تغییر داد. این در حالی است که نور مگنتی را تنها در مکان‌هایی که پایه آن نصب باشد، می‌توان قرار داد اما چرخاندن و تغییر زاویه این نورها به راحتی امکان‌پذیر است و دست کاربر را بسیار باز می‌گذارد.

3- میزان تنوع

سومین تفاوت بزرگی که حتماً باید در زمان انتخاب بین نور ریلی یا نور مگنتی به آن توجه کنید، میزان تنوع است. با توجه به این که نور مگنتی محصولی جدیدتر نسبت به نور ریلی است، در حال حاضر تنوع کمتری دارد. نور ریلی در حال حاضر تنوع بسیار بالایی از نظر شکل، اندازه، رنگ و بسیاری موارد دیگر دارد در حالی که میزان تنوع نور مگنتی پایین‌تر است. البته این عبارت به آن معنی نیست که نور مگنتی تنوع ندارد. تنها میزان تنوع آن از نور ریلی کمتر است.

4- تفاوت ظاهری و زیبایی محیط

تفاوت ظاهری و تأثیر در زیبایی محیط تفاوت دیگر میان این دو روش نورپردازی است. در حال حاضر می‌توان با انتخاب برخی از نورهای ریلی که ریل‌هایی برجسته دارند یا با روکش‌های براق و زیبا ساخته شده‌اند، زیبایی محیط را به میزان بسیار زیادی افزایش داد. در حالی که نورهای مگنتی بسیار ظریف‌تر هستند و به همین تأثیر کمتری در زیبایی محیط دارند. البته نورهای مگنتی در فضاهای مینیمال عملکرد و زیبایی بسیار بالاتری دارند.

5- هزینه

نمی‌توان مطلبی در خصوص انتخاب نور ریلی یا نور مگنتی نوشت و به هزینه اشاره نکرد. به طور کلی هزینه اجرای نور ریلی بالاتر از نور مگنتی است. با توجه به این که گاهی این اختلاف هزینه بسیار زیادی می‌شود، توجه به این نکته را نیز نباید از یاد برد.

6- کاربرد

از نظر کاربرد می‌توان از هر دو نور ریلی و مگنتی برای روشنایی عمومی، نورپردازی کاری و نورپردازی لهجه‌ای با هدف برجسته کردن برخی محصولات و ویژگی‌ها استفاده کرد و از این نظر تفاوت آن‌ها بالا نیست.

 نور ریلی یا نور مگنتی، نکات کاربردی برای انتخاب راحت‌تر

در انتها به چند نکته کاربردی اشاره خواهیم کرد که توجه به آن‌ها کار انتخاب میان نور ریلی یا نور مگنتی را ساده‌تر خواهد کرد.

  • در صورتی که قصد دارید سیستم نورپردازی شما انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و بتوان به راحتی پیکربندی آن را تغییر داد، بهتر است از نور مگنتی استفاده کنید.
  • در صورتی که تنوع طرح، رنگ و مدل اولویت اصلی شماست، نور ریلی انتخاب بهتری است.
  • در صورتی که مقرون‌به‌صرفه بودن نورپردازی اهمیت بیشتری برای شما دارد، نور مگنتی گزینه به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود.
  • در صورتی که ظاهر برجسته نورپردازی برای شما مهم است باید به سراغ نور ریلی بروید و در صورتی که قصد دارید که به مینیمال‌ترین شکل ممکن کار نورپردازی را انجام دهید، نور مگنتی گزینه جذاب‌تر و بهتری است.

در پایان باید اشاره کنیم که این که کدام نوع نورپردازی میان دو روش نور ریلی یا مگنتی برای یک مجموعه و محیط مناسب‌تر است کاملاً به ویژگی‌های محیط، نور مورد نیاز و سلیقه افراد بستگی دارد و نمی‌توان یک روش را برتر و بهتر از روش دیگر معرفی کرد.

جمع‌بندی

  • بسیاری از افراد با این سؤال مواجه هستند که نور ریلی یا نور مگنتی برای کار آن‌ها مناسب‌تر است. باید بگوییم که این دو روش نورپردازی ویژگی‌ها، مزایای و معایب خاص خود را دارند و هر مجموعه باید با توجه به نیاز، بودجه، دکوراسیون و بسیاری موارد دیگر گزینه مناسب را از میان این دو روش انتخاب کنید.
  • از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش نورپردازی می‌توان به انعطاف‌پذیری، هزینه، زیبایی ظاهری، تنوع و نحوه نصب اشاره کرد.
  • نور مگنتی برای محیط‌های مینیمال، مکان‌هایی که به نورپردازی انعطاف‌پذیر نیاز دارند و مجموعه‌هایی که می‌خواهند بهترین نورپردازی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه انجام دهند، مناسب است.
  • نورپردازی ریلی طیف وسیعی از طرح و رنگ دارد که برای مجموعه‌هایی که به دنبال نورپردازی برجسته هستند تا بر زیبایی محیط آن‌ها بیفزاید، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند.
Up

الورا در هفتمین نمایشگاه ترمه مدیا

با افتخار میزبان شما عزیزان در ترمه مدیا هستیم و آخرین نوآوری‌ها و محصولات خود را به نمایش خواهیم گذاشت.

تاریخ: سوم الی ششم مهر ۱۴۰۳

مکان: سالن نمایشگاهی برج میلاد تهران