هر آنچه باید در مورد جایزه IF بدانید

از جایزه IF Design چه می‌دانید؟

مسابقه IF
Design Award را باید یکی از معتبرترین، مشهورترین و جذاب‌ترین مسابقاتی دانست که در زمینه طراحی محصولات مختلف وجود دارد. این مسابقه که هر سال در کشور آلمان برگزار می‌شود، به دلایل گفته شده مورد توجه افراد بسیاری است. از میزان محبوبیت این مسابقه اشاره به همین نکته کافی است که تنها در سال 2022 در حدود 11000 اثر از 57 کشور دنیا در این مسابقه شرکت کردند. در این مطلب از بلاگ الورا قصد داریم تا در خصوص مسابقه IF Design Award اطلاعات بیشتری را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید تا با این مسابقه بیشتر آشنا شوید.

معرفی مسابقه IF Design Award

همانطور که اشاره کردیم، مسابقه
IF Design Award را باید یکی از جذاب‌ترین مسابقات در زمینه طراحی‌های متفاوت دانست. این مسابقه برای اولین بار در سال 1953 برگزار شد و پس از آن هر ساله شرکت کنندگان بسیاری طرح‌ها و اثرهای خود را به این مسابقه ارسال می‌کنند و در این رقابت هیجان انگیز شرکت می‌کنند.
برگزار کنندگان مسابقه IF Design Award از همان ابتدا به 6 اصل توجه داشتند و آن‌ها را سرلوحه کارهای خود قرار دادند. این شش اصل عبارتند از:

·
شناسایی، حمایت و ترویج طرح‌ها و اثرهای برتر

·
کمک به افزایش آگاهی عمومی در خصوص طراحی محصول

·
حمایت از شرکت‌ها به منظور ادغام طراحی‌های متفاوت دراستراتژی‌های بلند مدت

·
حفظ نقش طراحان حرفه‌ای و کمک به افزایش آگاهی در خصوص شغل طراحی محصول

·
ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی با کمک طراحی

·
حمایت از طراحان جوان و با استعداد و ایجاد بستری برای رشد و پیشرفت آن‌ها

طرح‌هایی که به این مسابقه ارسال می‌شوند، توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار می‌گیرند. این هیئت داوران از
132 طراح برتر دنیا از 20 کشور تشکیل شده است و آن‌ها به طرح‌هایی که در آن‌ها از نوآوری استفاده بیشتری شده، توجه بیشتری دارند. همچنین آن‌ها سعی در کشف ستاره‌های نوظهور در دنیای طراحی می‌کنند. البته این موارد سبب نمی‌شود که شانس شرکت کنندگان برای برنده شدن مساوی نباشد. هیئت داوران به شکلی یکسان اثرات مختلف را داوری می‌کنند و استانداردهای ارزش گذاری یکسانی برای این کار دارند. مهم‌ترین معیارهایی که داوران برای انتخاب برندگان به آن توجه می‌کنند، شامل موارد زیر است.

·
نوآوری و توجه به جزئیات و کارکرد

·
عملکرد و ارگونومی و ایمنی

·
زیبایی شناسی محیطی

·
توجه به کاربرد مکانی و عاطفی

·
پاسخ‌گو بودن در برابر راندمان تولید و محیط زیست

·
برخورداری از استانداردهای جهانی و اجتماعی

·
رعایت اصول برندینگ

همانطور که اشاره کردیم، یکی از اهداف برگزاری مسابقه IF Design Award، توجه بیشتر به استعدادهای نوظهور صنعت طراحی و حمایت از آن‌هاست.باید بدانید که هر سال بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند سامسونگ، Miniso و Haier اسپانسر این مسابقه می‌شوند. همچنین بسیاری دیگر از کمپانی‌های بزرگ دنیا نمایندگانی به این مسابقه اعزام می‌کنند تا بتوانند طراحان آینده دار را به خدمت بگیرند و از آن‌ها برای پیش برد اهداف خود و پیشی گرفتن از رقبا استفاده کنند.

از تاریخچه IF Design Award چه می‌دانید؟

کشور آلمان پس از جنگ جهانی دوم تلاش بسیاری جهت بهبود کیفیت طراحی محصولات متفاوت انجام داد. همین امر سبب شد تا در این کشور مسابقات متفاوتی مانند مسابقه IF Design Award برگزار شود. این مسابقات سبب شد تا طراحان جوان و با استعداد بتوانند محصولات جذاب خود را به شرکت‌ها معرفی کنند و مورد حمایت و تشویق قرار گیرند. این مسابقه به مرور نقش بسیار مهمی در بهینه و زیبا شدن محصولات این کشور داشت و سبب شد تا محصولات آلمانی بتوانند جایگاه مناسبی در بازار سایر کشورها به دست آورند. مسابقه IF Design Award به دلیل این که توجه بسیار زیادی روی طراحی محصولات به شکلی جدید، زیبا و کاربردی داشت، توانست نقش بسیار مهمی در این روند ایفا کند.

طراحی در چه زمینه‌هایی در مسابقه IF Design Award شرکت داده می‌شوند؟

رقابت آی اف دیزاین در زمینه‌های متفاوت جریان دارد. طراحان آثار خود را در زمینه‌های متفاوتی برای این مسابقه ارسال می‌کنند. برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌هایی که در این مسابقه وجود دارد را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

·
طراحی محصولات مختلف (شامل زیرشاخه‌های خودرو، ورزش، فضای باز، دوچرخه، اوقات فراغت، کودکان، جواهرات، صدا و تصویر، دوربین، مخابرات، کامپیوتر، واقعیت مجازی، بازی، دفتر، روشنایی، طراحی نور و محصولات حوزه نورپردازی، مبلمان منزل، آشپزخانه، خانگی، حمام، باغ، فناوری ساختمان، خرده فروشی، بهداشت و درمان، صنعت و منسوجات)

·
طراحی بسته‌بندی (شامل 8 زیرشاخه)

·
ارتباطات (شامل 9 زیرشاخه)

·
معماری داخلی (شامل 8 زیرشاخه)

·
مفهوم حرفه‌ای و طراحی‌های مفهومی (شامل 10 زیرشاخه)

·
طراحی‌های خدمات و تجربه کاربری (شامل 8 زیرشاخه)

هزینه شرکت در مسابقه IF Design Award چقدر
است؟

هزینه شرکت در مسابقه آی اف دیزاین با توجه به چند نکته متفاوت، می‌تواند تغییر کند. به طور کلی هزینه شرکت در این مسابقه را باید در سه بخش بررسی کرد. این بخش‌ها عبارتند از:

بخش اول، طراحی محصول

هزینه ثبت‌نام به موقع در مسابقه طراحی محصول 340 یورو برای شرکت دادن هر اثر یا محصول در مسابقه است. اما در صورتی که ثبت‌نام با تأخیر داشته باشید و از آخرین مهلت شرکت در مسابقه برای ثبت‌نام استفاده کنید، باید 490 یورو پرداخت کنید.

بخش دوم، سایر زمینه‌های مسابقه

برای شرکت در سایر زمینه‌های مسابقه که در همین مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، باید 250 یورو برای هر اثر پرداخت کرد. البته این بخش هم شامل افزایش قیمت در خصوص ثبت‌نام با تأخیر می‌شود و در صورتی که از آخرین مهلت برای شرکت در مسابقه استفاده کنید باید 425 یورو برای شرکت دادن هر اثر در مسابقه پرداخت کنید.

بخش سوم، استعدادهای جوان

ثبت‌نام به موقع در بخش استعدادهای جوان رایگان است. اما کسانی که می‌‌خواهند در این بخش از مسابقه IF Design Award شرکت کنند، باید حتماً در زمان ثبت‌نام زودهنگام نام نویسی کنند و مدارک لازم را برای این مسابقه ارسال کنند. در غیر این صورت آن‌ها نمی‌توانند در این بخش شرکت کنند و برای شرکت در مسابقه باید هزینه پرداخت کنند.

با زمان بندی مسابقه IF Design Award آشنا شوید

به طور کلی زمان‌بندی مسابقه IF Design Award به شرح زیر است.

·
زمان ثبت‌نام زودهنگام: جولای

·
آخرین مهلت ثبت‌نام: اکتبر

·
آخرین مهلت ارسال آثار: نوامبر

·
جلسه داوری: ژانویه

·
انتشار آثار برگزیده: فوریه

·
مراسم اهدای جوایز: می

برندگان مسابقه

IF Design Award چه جوایزی دریافت می‌کنند؟

برندگان در مسابقه IF Design Award جوایز و مزیت‌های جذابی را به دست خواهند آورد. اولین جایزه آن‌ها اجازه استفاده از لوگوی IF برای محصولاتشان است. آن‌ها با سادگی بیشتری می‌توانند به محصولات و طراحی‌های خود اعتبار بیشتری ببخشند. دریافت گواهینامه، شرکت در نمایشگاه جهانی آی اف و شرکت در مراسم جوایز و مهمانی پس از آن به صورت رایگان از دیگر مزایای برنده شدن در مسابقه IF Design Award است.

جمع‌بندی

مسابقه IF Design Award را باید یکی از معتبرترین، جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مسابقاتی که در زمینه طراحی برگزار می‌شود، دانست. هر سال افراد بسیار زیادی از سرتاسر جهان اقدام به ارسال آثار خود برای شرکت در این مسابقه می‌کنند. هیئت داوران این مسابقه از بیش از 100 طراح برتر از 20 کشور دنیا تشکیل شده تا روند انتخاب برندگان به شکلی مناسب طی شود. معیارهای داوران برای سنجیدن آثار یکسان است و همه افراد از شانس مساوی برای برنده شدن در این مسابقه برخوردار هستند. برندگان می‌توانند از لوگو IF روی محصولات خود استفاده کنند و همچنین به مزایای دیگری مانند دریافت گواهینامه، شرکت در نمایشگاه جهانی آی اف و شرکت در مراسم جوایز و مهمانی پس از آن دسترسی داشته باشند.

Up