راهنمای خرید چراغ مگنتی و ریل مگنتی

علاقه افراد به نورپردازی و تأثیر آن در زیبایی محیط باعث شده تا در سال‌های اخیر صنعت نورپردازی پیشرفت بسیاری کند. در این سال‌ها روشی نوین و جذاب برای نورپردازی معرفی شده که نورپردازی مگنتی نام دارد. چراغ‌های مگنتی جدیدترین، نوین‌ترین و یکی از انعطاف‌پذیرترین انواع سیستم‌های نورپردازی هستند که می‌توان از آن در محیط‌های متنوعی استفاده کرد. جذابیت این سیستم نورپردازی سبب شده تا کاربران بسیاری به خرید، نصب و استفاده از آن علاقه‌مند شوند. اما در زمان خرید چراغ مگنتی باید به چه نکاتی توجه داشت؟ این مطلب به راهنمای خرید چراغ مگنتی اختصاص دارد و با مطالعه آن می‌توانید با نکات بسیاری در این خصوص آشنا شوید.

نورپردازی مگنتی چیست؟

از نورپردازی مگنتی می‌توان به عنوان یکی از به‌روزترین و جدیدترین محصولات روشنایی نام برد. این چراغ‌ها که در سال‌های اخیر جایگزین بسیاری از روش‌های سنتی نورپردازی شده‌اند را می‌توان در اماکن متفاوتی استفاده کرد. با این چراغ‌ها می‌توان انواع روشنایی مانند روشنایی عمومی، تأکیدی و تزئینی در محیط‌های متفاوتی مانند خانه‌ها، باغ‌ها، ویلاها، مغازه‌ها، مراکز خرید، اماکن عمومی مانند ترمینال و فرودگاه، گالری‌ها، موزه‌ها، ادارات و بسیاری اماکن دیگر ایجاد کرد.

اجزای چراغ مگنتی

آشنایی با اجزای نور مگنتی یکی از عواملی است که در زمان خرید چراغ مگنتی می‌تواند به کاربران کمک کند. این اجزای متفاوت باید با توجه به موارد بسیاری انتخاب شوند.

ریل‌های یا پایه‌ها
ریل مگنتی یکی از اجزای اصلی نور مگنتی است که در زمان خرید چراغ مگنتی باید به آن توجه شود. این ریل‌ها و پایه‌ها به دو صورت روکار و توکار در بازار وجود دارند که کاربر باید با توجه به نیاز خود، نوع مناسب آن‌ها را انتخاب کند. ریل‌ها و پایه‌های نور مگنتی به طور معمول از آلومینیوم یا پلاستیک بسیار با کیفیت ساخته شده‌اند.

منابع نوری
منبع نور یکی دیگر از اجزای نور مگنتی است. از چراغ‌های متفاوتی به عنوان منبع نور سیستم نورپردازی مگنتی استفاده می‌شود که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به چراغ LED اشاره کرد. منبع نور چراغ‌های مگنتی را می‌توان به راحتی میان ریل‌ها و پایه‌ها جابه‌جا کرد. این منابع نور با کاربردهای متفاوتی مانند تأمین نور مستقیم، نور غیرمستقیم، نقطه‌ای و عمومی تولید و عرضه شده‌اند. باید بدانید که برای هر کدام از کاربردهای گفته شده باید از ماژول منبع نوری متفاوتی استفاده کرد.

منبع تغذیه
منبع تغذیه انرژی موردنیاز برای روشن شدن سیستم نورپردازی مگنتی را تأمین می‌کند. به طور معمول این منبع تغذیه شامل یک آداپتور است که با وصل شدن به برق شهری، ولتاژ مناسب برای روشن شدن منابع نوری را تأمین می‌کند. اما منبع تغذیه برخی از مدل‌های نور مگنتی باتری است و می‌توان از آن‌ها برای مواردی مانند روشنایی اضطراری یا روشن کردن بخش‌هایی که سیم‌کشی در آن‌ها وجود ندارد، استفاده کرد.

سیم رابط
سیم رابط منبع تغذیه را به ریل یا پایه نور مگنتی متصل می‌کند. این کار انرژی موردنیاز منابع نور را در زمان وصل کردن آن‌ها به پایه یا ریل تأمین می‌کند.

کانکتور
به بخشی که میان پایه یا ریل و منبع نوری وجود دارد و باعث می‌شود تا بتوان آن‌ها را به راحتی به هم وصل کرد، کانکتور گفته می‌شود. معمولاً این کانکتورها آهنربا هستند تا به راحتی بتوان منبع نوری را به پایه متصل کرد.

اجزای دیگر
مواردی که در پاراگراف‌های بالا به آن اشاره کردیم، اصلی‌ترین اجزای نور مگنتی به حساب می‌آیند. اما برخی از نورهای مگنتی اجزای کاربردی دیگری نیز دارند که وجود آن‌ها در راحتی و استفاده مناسب‌تر از سیستم نورپردازی تأثیر دارد. این اجزا عبارتند از:

    • کنترل و تنظیم کننده: وجود کنترل‌کننده در نور مگنتی باعث می‌شود تا کاربر بتواند شدت نور و بسیاری ویژگی‌های نوری دیگر را به راحتی کنترل کند.
    • دیفیوزر: وجود دیفیوزر سبب می‌شود تا پخش نور به صورت یکنواخت‌تری باشد و از میزان خیرگی پخش نور کاسته شود.
    • کابل پوششی: وظیفه اصلی کابل پوششی، پوشاندن سیم‌ها و ایجاد ظاهری منظم و شیک برای نورهای مگنتی است.

مزایای نورپردازی مگنتی

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده خرید چراغ مگنتی و استفاده از آن با سرعت بالایی رایج و محبوب شود، مزایایی است که استفاده از این سیستم نورپردازی به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای نورپردازی مگنتی عبارتند از:

نصب آسان
چراغ‌های مگنتی روکار نصب بسیار آسانی دارند و به راحتی در مدت‌زمان کوتاهی می‌توان این سیستم نورپردازی را نصب و از آن استفاده کرد. البته ریل‌ها و پایه‌های توکار نصب سخت‌تری دارند اما باز هم در مقایسه با برخی روش‌های دیگر نورپردازی نصب ساده‌تری دارند.

انعطاف‌پذیری بسیار بالا
تنوع بالای چراغ‌های مگنتی باعث شده تا بتوان از آن‌ها در اماکن متفاوت با کاربردهای مختلف استفاده کرد. چراغ‌های مگنتی می‌توانند انواع متفاوتی از نورپردازی را ایجاد کنند. همچنین ویژگی جابه‌جایی ساده منابع نوری روی یک ریل یا میان ریل‌ها و پایه‌های مختلف باعث شده تا کاربر بتواند به سادگی و بدون نیاز به ابزار خاصی نورپردازی را متناسب با نیاز و سلیقه خود تغییر دهد.

زیبایی فوق‌العاده
استفاده از مدل‌های متفاوت چراغ مگنتی و البته توجه به انتخاب آن‌ها با توجه به محیط و دکوراسیون باعث افزایش زیبایی و مدرنی فضا به میزان بسیار زیادی می‌شود.

مصرف انرژی پایین
از چراغ‌های LED می‌توان به عنوان رایج‌ترین چراغی که از آن در نورپردازی مگنتی استفاده می‌شود، نام برد. این چراغ‌ها مصرف انرژی بسیار پایین‌تری در مقایسه با چراغ‌هایی مانند رشته‌ای و هالوژن دارند.

دوام بالا
چراغ‌های LED با کیفیت می‌توانند بیش از 50000 ساعت کار کنند. این دوام بالا سبب شده تا هزینه تعمیر و نگهداری از این سیستم نورپردازی کاهش پیدا کند.

ایمنی
بسیاری از چراغ‌های مگنتی با ولتاژ پایین برق کار می‌کنند. همین امر سبب شده تا احتمال برق گرفتگی به میزان زیادی کاهش یابد.

سازگاری بیشتر با محیط‌زیست
اگر اجزای نورپردازی مگنتی را با برخی روش‌های سنتی نورپردازی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که اجزای سیستم نورپردازی مگنتی قابلیت بازیافت بالاتری دارند و به همین دلیل به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد می‌کنند.

انواع چراغ مگنتی

چراغ‌های مگنتی در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. انتخاب و خرید چراغ مگنتی با توجه به نوع یکی از اقداماتی است که کاربران باید به آن توجه داشته باشند. هر کدام از این انواع چراغ مگنتی برای کاربردی مناسب‌تر هستند. رایج‌ترین انواع چراغ مگنتی عبارتند از:

چراغ مگنتی لنز دار
چراغ‌های مگنتی لنز دار یک نوع از انواع چراغ‌های مگنتی هستند که معمولاً به شکل دایره ساخته می‌شوند. این چراغ‌ها نور را در یک جهت خاص و مدنظر کاربر متمرکز می‌کنند. به همین دلیل از آن‌ها برای روشنایی محدود مانند روشنایی تأکیدی و تزئینی استفاده می‌شود.

چراغ مگنتی لنز دار کتابی
چراغ مگنتی لنز دار کتابی همان‌طور که از نام آن مشخص است، ظاهری مستطیل شکل و شبیه به کتاب دارد. در این نوع چراغ مگنتی مانند چراغ مگنتی لنز دار، یک لنز قرار داده شده تا بتواند نور را در یک جهت خاص بتاباند. از این چراغ‌ها نیز برای ایجاد روشنایی محدود در منطقه‌ای خاص از محیط استفاده می‌شود.

چراغ مگنتی خطی
چراغ‌های مگنتی خطی را باید یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین چراغ‌های مگنتی دانست. ریل‌های این چراغ به صورت روکار یا توکار نصب می‌شوند و نور را به صورت یکنواخت در محیط پخش می‌کنند. از این چراغ‌ها معمولاً برای ایجاد روشنایی عمومی در محیط به صورت گسترده و یکنواخت استفاده می‌شود.

چراغ مگنتی آویز
نوع دیگر چراغ‌های مگنتی، آویز نام دارد. این چراغ‌ها مشابه لوستر به سقف وصل می‌شوند و می‌توان ارتفاع آن‌ها را با توجه به نیاز تنظیم کرد. از این چراغ‌ها می‌توان برای ایجاد روشنایی تأکیدی، تزئینی و عمومی استفاده کرد.

راهنمای خرید چراغ مگنتی

حال که با سیستم نورپردازی مگنتی، اجزا، مزایا و نکات دیگر مربوط به آن آشنا شدید، زمان آن رسیده که به نکاتی که کاربران باید در زمان خرید به آن توجه داشته باشند نیز اشاره کنیم. برای خرید چراغ مگنتی مناسب کاربران باید به نکات بسیاری توجه داشته باشند. عدم توجه به این نکات از کارایی، زیبایی و عملکرد چراغ‌های مگنتی می‌کاهد. این نکات عبارتند از:

بررسی نیازها
اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید چراغ مگنتی باید به آن توجه شود، نیازهای کاربر است. او باید بداند که به چه نوع نورپردازی با چه شدت نوری، رنگ نوری و بسیاری ویژگی‌های دیگر نیاز دارد. بررسی دقیق نیازها می‌تواند مسیر انتخاب، خرید و نصب سیستم نورپردازی مگنتی را برای کاربران هموارتر و روشن‌تر کند.

انتخاب نوع نورپردازی
نوع نورپردازی یکی دیگر از مواردی مهمی است که در زمان انتخاب و خرید چراغ مگنتی باید به آن توجه شود. از چراغ‌های مگنتی می‌توان برای ایجاد انواع متفاوتی از نورپردازی مانند تأکیدی، تزئینی و عمومی استفاده کرد.

    • نورپردازی عمومی: نورپردازی عمومی همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای روشن کردن محیط به طور کلی استفاده می‌شود. همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، نورپردازی عمومی با چراغ مگنتی بسیار مناسب است. زیرا نور به صورت یکنواخت و مؤثر در تمام محیط پخش می‌شود.
    • نورپردازی تأکیدی: از نورپردازی تأکیدی برای ایجاد تأکید روی ویژگی‌های معماری، آثار هنری و تاریخی و بسیاری موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود.
    • نورپردازی تزئینی: همان‌طور که از نام این نوع نورپردازی می‌توان متوجه شد، اصلی‌ترین وظیفه آن افزایش زیبایی محیط است.

انتخاب روش نصب چراغ مگنتی
ریل‌ها و پایه‌های نورپردازی مگنتی را می‌توان به دو روش روکار و توکار نصب کرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. نورپردازی مگنتی روکار به راحتی نصب می‌شود، هزینه نصب پایین‌تری دارد و در مدت‌زمان کوتاهی می‌توان آن را نصب کرد. نورپردازی مگنتی توکار گران‌تر است، مراحل نصب آن سخت‌تر است اما زیبایی بیشتری را به محیط اضافه می‌کند.

انتخاب نوع چراغ با توجه به ویژگی‌های آن
انتخاب نوع چراغ و ویژگی‌های آن با توجه به نیاز یکی دیگر از مواردی است که عدم توجه به آن می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد و از کارایی و زیبایی نورپردازی بکاهد. چراغ‌ها را باید از نظر ویژگی‌های متفاوتی مورد بررسی قرار داد تا بتوان چراغ مگنتی مناسب را انتخاب کرد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

    • شدت نور: شدت نور چراغ‌ها که آن را با واحد لومن اندازه‌گیری می‌کنند یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. هر چه کاربر به نور بیشتری نیاز داشته باشد، باید چراغی با شدت نور بیشتر را انتخاب کند. همچنین برای محیط‌های بزرگ‌تر نیاز به خرید چراغی با شدت نور بیشتر است.
    • دمای رنگ نور: چراغ‌های مگنتی را می‌توان با سه دمای رنگ نوری متفاوت در بازار مشاهده کرد. هر کدام از این دماهای رنگ نوری برای محیط‌ها و کاربردهای خاصی مناسب‌تر هستند.
      • نور گرم: چراغ‌هایی با دمای رنگ نوری 2700 تا 3000 کلوین در دسته چراغ‌هایی با نور گرم قرار می‌گیرند. این چراغ‌ها برای محیط‌های صمیمی و دوستانه که نیاز به وجود نوری آرامش‌بخش وجود دارد، مناسب هستند. از این چراغ‌ها می‌توان در کافه‌ها، رستوران‌ها، پذیرایی‌ها و اتاق‌های استراحت ادارات استفاده کرد.
      • نور طبیعی: نور طبیعی شامل چراغ‌هایی می‌شود که از 3000 تا 4000 کلوین باشند. این نور برای محیط‌های کاری و مطالعه بسیار مناسب است، زیرا در افزایش تمرکز و هوشیاری نقش دارد.
      • نور سرد: چراغ‌هایی با دمای رنگ نوری 4000 تا 5000 کلوین را باید به عنوان نور سرد معرفی کرد. این نورها برای محیط‌های تجاری، فضاهای باز و سایر اماکنی که به ایجاد شادابی و نشاط نیاز دارند، مناسب هستند.

ویژگی‌های اضافی سیستم نورپردازی مگنتی
در زمان خرید چراغ مگنتی به ویژگی‌های اضافی مدنظر خود نیز توجه داشته باشید. می‌توان با خرید قطعاتی ویژگی‌های بسیار جذاب و مفیدی به سیستم نورپردازی افزود. از این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • قابلیت تنظیم: برخی از چراغ‌های مگنتی قابلیت تنظیم شدت و زاویه تابش نور را دارند. این چراغ‌ها برای محیط‌های کاری و مطالعه گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شود.
    • دیمر: با خرید دیمر و استفاده از آن در سیستم نورپردازی کاربر امکان تنظیم شدت روشنایی را دارد. همین امر سبب می‌شود تا در مواقع مختلف بتواند نور موردنیاز را به راحتی تأمین کند. علاوه بر تأمین مناسب نور، استفاده از دیمر در صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز نقش دارد.
    • نورپردازی هوشمند: با خرید و استفاده از برخی قطعات می‌توان سیستم نورپردازی مگنتی را با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه کنترل و تنظیم کرد. این ویژگی برای بسیاری از کاربران مفید و کاربردی است.
    • مقاومت در برابر رطوبت و ضربه: از چراغ‌های مگنتی می‌توان در محیط‌های متفاوتی استفاده کرد. اگر قصد دارید از چراغ مگنتی در محیط بیرونی یا محیطی مانند حمام که رطوبت بالایی دارد، استفاده کنید، حتماً چراغ‌هایی را انتخاب کنید که در برابر رطوبت مقاومت داشته باشند. همچنین برای چراغ‌های محیط بیرونی توجه به وجود استانداردهای ضدضربه را فراموش نکنید.

انتخاب نوع منبع تغذیه
همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، نور مگنتی با دو نوع منبع تغذیه متفاوت کار می‌کند. به طور معمول از آداپتور به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌شود. اما شما با استفاده از باتری می‌توانید نور اضطراری بسیار مناسبی برای محیط مدنظر خود ایجاد کنید.

اندازه چراغ مگنتی
چراغ‌های مگنتی در تنوع بالایی از نظر اندازه به بازار عرضه شده‌اند. در زمان انتخاب و خرید چراغ مگنتی به اندازه آن و تناسب آن با محیط نیز توجه داشته باشید. انتخاب چراغی بسیار بزرگ برای محیط‌های کوچک تنها باعث اشغال بخشی از فضا می‌شود و سیستم نورپردازی نمی‌تواند بر زیبایی محیط بیفزاید. از طرف دیگر انتخاب چراغ‌های مگنتی بسیار کوچک برای محیط‌های بزرگ در صورتی که به موارد طراحی نور توجه نشود، توان ایجاد روشنایی مناسب و مدنظر کاربر را نخواهند داشت.

انتخاب برندی معتبر و با کیفیت
برندهای بسیاری اقدام به تولید و عرضه اجزای متفاوت سیستم نورپردازی مگنتی کرده‌اند. انتخاب برندی مناسب و با کیفیت در افزایش کارایی، دوام و طول عمر سیستم نورپردازی نقش خواهد داشت. پس در زمان خرید چراغ مگنتی برندهای متفاوت را بررسی کنید و برندی که کیفیت بالاتری دارد را انتخاب کنید.

بودجه
افراد متفاوت بودجه‌های مختلفی را برای خرید و نصب سیستم نورپردازی در نظر می‌گیرند. توجه به بودجه و انتخاب چراغی که با این بودجه تناسب داشته باشد، می‌تواند راحتی بیشتری برای کاربران به همراه داشته باشد. البته توجه داشته باشید که در زمان انتخاب چراغ به خاطر قیمت پایین‌تر به سراغ برندهایی با کیفیت پایین نروید. زیرا پس از مدتی کاربر باید هزینه بیشتری را برای تعمیر و نگهداری سیستم نورپردازی خود پرداخت کند.

دریافت مشاوره
بررسی تمام نکات گفته شده و انتخاب و خرید چراغ مگنتی مناسب شاید برای برخی کاربران دشوار باشد. در این زمان استفاده از کمک متخصصان می‌توان برای آن‌ها مفید باشد. متخصصان می‌توانند به کاربران در طراحی، انتخاب و خرید سیستم‌های نورپردازی متفاوت مانند نورپردازی مگنتی کمک کنند.

استفاده از کمک متخصصان برای نصب
درست است که نصب سیستم نورپردازی مگنتی روکار بسیار ساده است. اما استفاده از کمک نصابان حرفه‌ای که به استانداردهای لازم توجه دارند، می‌تواند دوام، امنیت و کارایی سیستم نورپردازی را افزایش دهد.

جمع‌بندی

مزایای بسیاری که چراغ‌های مگنتی به همراه دارند، سبب شده تا از این روش نورپردازی در سال‌های اخیر در بناهای بسیاری استفاده شود. کاربرد بالا، مصرف انرژی پایین و افزودن به زیبایی محیط از مهم‌ترین دلایل محبوبیت روزافزون این سیستم نورپردازی محسوب می‌شوند. اما در زمان خرید چراغ مگنتی باید به نکات بسیاری توجه داشت. از این نکات می‌توان به نیاز کاربر، نوع نورپردازی، انتخاب چراغ مناسب، خرید از برندی با کیفیت و توجه به ویژگی‌های اضافی موردنیاز اشاره کرد. عدم توجه به این نکات باعث می‌شود تا کاربران نتوانند از سیستم نورپردازی به شکلی کاربردی و مؤثر استفاده کنند. همین امر سبب شده تا به شما پیشنهاد دهیم علاوه بر مطالعه این مطلب از کمک متخصصان نیز استفاده کنید تا کارآمدترین سیستم نورپردازی را با هزینه‌ای مناسب در محیط مدنظر خود ایجاد کنید.

Up

الورا در هفتمین نمایشگاه ترمه مدیا

با افتخار میزبان شما عزیزان در ترمه مدیا هستیم و آخرین نوآوری‌ها و محصولات خود را به نمایش خواهیم گذاشت.

تاریخ: سوم الی ششم مهر ۱۴۰۳

مکان: سالن نمایشگاهی برج میلاد تهران